HTML

Satyrblog

Eredeti célom többek között amatőr alkotók szépirodalmi jellegű szövegeinek közreadása volt, ezek azonban egy bizonyos idő után az azóta megszűnt Faragóműhely nevű blogomba kerültek. Szerepelnek továbbá bevált kedvteléseim (labdarúgás, matematika, zene, nyelvek,...) köréből származó, remélhetően vitát is kiváltó bejegyzések, rövid aktuálpolitikai észrevételek. Ha úgy gondolod, hogy egy saját bejegyzésed jól illeszkedhet a blog jellemzőihez, a látogatók ízléséhez, küldd el a következő címre: miklos.varkonyi@gmail.com

Címkék

ady (1) ajovoemlekei (1) akadémia (1) alak art (1) állami támogatás (1) állatok (1) angol (15) átirat (1) ballada (1) britten (6) dalszöveg (15) divat (1) e.a.poe (1) életrajz (1) erotika (1) Európai Unió (1) felekezet (1) félrefordítás (1) felsőoktatás (1) finanszírozás (1) francia (1) frank zappa (1) futball (7) gól (1) győzelmi harsonák (1) hatod (1) hozzászólások (1) humor (24) ihlet (1) ingyenes (?) köznevelés (1) interjú (1) inverz (4) irónia (2) iskolakezdés (1) játékvezetés (3) jeszenyin (1) József Attila (1) kästner (1) képviselő (1) kipling (1) kivonat (1) klímakatasztrófa (1) könyvnap (1) kooperáció (9) környezet (1) koronavírus (3) korszerű tanszerek (1) Kozmosz (1) központozás (1) kritika (1) kultúra (6) leshelyzet (1) limerick (1) link (1) logika (1) madarak (1) magánkiadás (1) matek (1) matematika (1) mentőakciók (1) műbírálat (4) műfordítás (29) musical (1) német (3) népfelkelés (1) női BL (1) nyelvtan (1) nyereség (1) nyitási propaganda (1) orosz (1) ötvenhatos villamos (1) óvatosság (1) párbeszéd (1) philip sidney (1) poet (1) póker (1) politika (25) próza (1) radikalizmus (1) rejtvény (1) rezsidolgok (1) robert frost (1) ross satyr (18) sorozat (1) spanyol futball (1) sport (1) suzanne vega (2) szabálykönyv (1) szatíra (21) színház (1) szóhasználat (1) szonett (5) szonettkoszorú (1) szövegalkotás (1) szövegminőség (1) tankötelezettség (1) tanulmány (23) televízió (1) tender (1) tennyson (1) tesztelés (1) UEFA (1) újév (1) ujjgyakorlatok (12) üres struktúra (1) választás (5) vallás (1) valószínűségszámítás (1) VAR (1) vegyes rímképlet (1) vers (36) versenykiírás (1) videóasszisztens (1) videóklip (1) vita (6) western (1) xilofongyár (12) zene (9) zöldségek (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Lobra: Most 2022. március elseje van, 19:00 óra, és a megfelelő kijelző azt mutatja, hogy ezt a bejegyzés... (2022.03.01. 19:02) A Duna-kanyar gyöngyszeme
  • Lobra: A tény, hogy a közel kétezer megnyitás következtében rettentő sok, több mint 80 észrevétel özönlöt... (2022.02.09. 02:17) Néhány szubjektív mondat a vagyonokról
  • Lobra: A rezsiköltség-megtakarításokat végső soron a fogyasztónak kell megfizetnie például azért, mert a ... (2022.02.06. 12:47) Rezsigazdálkodás - korábban és jelenleg
  • Lobra: Köztudott, hogy az ez évi férfi labdarúgó Európa-bajnoki döntő meccseinek egyik helyszíne Budapest... (2021.04.08. 19:59) Reszkess, koronavírus!
  • Ross Satyr: Az EU az egyes tagországokra bízza a döntést, vagyis elkerülhetetlen egy sokoldalú egyeztetés, ame... (2019.04.30. 11:59) Óraátállítás

Linkblog

November: Közművelődés

2009.10.25. 08:09 Lobra

Folytatjuk a létező szocializmus korának krónikáját, egyik ipari fellegvárában megjelenő üzemi lap anyagaiban tallózva.

Zavart kopogtatás után, megszeppent arccal dugta be fejét a résre nyitott ÜKAPA feliratú ajtón az új kézbesítő gyerek.

– Tessék mondani, jó helyen járok? Aszonták, hogy vigyem ezt a postát az ÜKAPA szobába.

– Jó helyen?! Itt?! – már maga a válaszhang is legyintő volt, s az alátámasztó kézmozdulat sem maradt el. – Igen, ez itt az Ügyeletes Kampány Parancsnokság. Na mutasd, hogy mit hoztál ...

A fakó orgonaszínű, elmosódott betűkkel sűrűn teleírt stencilpapíron csak ennyi volt kibetűzhető: X*LOF**GYÁ* majd kissé lejjebb: "Tárgy: Közműve*****s".

– Világos – jelentette ki ajkbiggyesztve a helyi kampány-megbízott, megadván az átvételt igazoló aláírást, és útjára bocsátván az egy tapasztalattal megint gazdagbodott kézbesítőt. – Melyik évet is írjuk? A folyó évet, ha nem tévedek, és ha már csak néhány napig is. Melyik is az ez évi ügyeletes kampány? A környezetvédelem. Nyilván kimutatást kérnek a közművesítés helyzetéről, különös tekintettel a szennyvízhálózatban alkalmazott derítőkre.

Másra derített fényt azonban az a telefonhívás, amely során biztonság okából az aláíróként szereplő kerületi ÜKAPA főparancsnokot szerette volna megkérdezni a gyári megbízott. Igen, csak szerette volna, mivel a hívott számon egy üzenetrögzítő gép jelentkezett (minden gyár elmosódott stencilt kapott), és imigyen adta meg a kért felvilágosítást: "cegyig prrrrr a jövő év a közművelődés éve kéretik kimutatni az ez irányú törekvéseket ki mit tanul ki hogyan műveli testét lelkét intézkedési tervet beküldeni március harmincegyig prrrrr a jövő év a közművelő"

Eddig mondhatta a végtelenített magnó, mert akkor a gyári megbízott letette a hallgatót, és csak akkor tárcsázta újra a számot, mikor már saját készülékét is ellátta vételre állított üzenetrögzítővel. Végül is, biztos ami biztos, a szöveg így megmarad szalagon, később visszahallgatható, elemezhető: több fül többet lát.

Össze is jött – meghívott nyelvészekkel kiegészítve – a Xilofongyár Szakszervezeti Kultúrbizottmánya, hogy kihámozza a teendőket. Elsőként a két "prrrrr" közti szöveget írásban rögzítették, nem kis vita után a szükséges írásjeleket is kitették. Kezdetét vehette a megfejtés.

Legtöbb fejtörést sajnálatos módon éppen a "közművelődés" szó okozta. Mert ugyebár cselekvő jelentéssel a "közművelés", mint több személy egyidejű oktatása egy tőlük eltérő személy, egy eszköz vagy esemény által – értelmes fogalom. Ugyancsak értelmes a fogalmilag visszaható értelmű "művelődés" szó, amely egy személy tanulásának, felvilágosulásának mind folyamatát, mind eredményét kifejezően tükrözi. A kettő szintézise azonban komoly feladat elé állította az összehívottakat. Végül abban egyeztek meg, hogy a szó ilyetén talányossága alighanem szándékolt: valamely konkrét fogalom jelölésére nem alkalmas ugyan, jelszónak viszont annál inkább.

Ilyenekben pedig nagy gyakorlata volt már a xilofongyári ÜKAPA szervezetnek. Egyes tagjai még az "Arccal a vasút felé" időkből a csoport dolgozói voltak, és élénken – némi nosztalgiával – emlékeztek az átfogó gyári intézkedésekre, melyek értelmében az irodákban minden íróasztalt úgy kellett elforgatni, hogy a mögötte ülő dolgozó két szemgolyójának tömegpontját összekötő (képzeletbeli) egyenes szakasz a gyárral szemben húzódó töltésen futó sínpárral egy újabb párhuzamost alkosson (lévén a sínszálak maguk is ... ). Hát még a forgácsoló gépek hasonló célú újraalapozása! Hát igen, hősi idők voltak. És minden történelmi időszak sajátos jelszavát sikerült is annak rendje és módja szerint leképezni a mindennapi élet síkjára. Most tehát a megalapozott magabiztosság kölcsönözte derűlátással láttak a részfeladatok kidolgozásához.

Megvizsgálták a gyári szépirodalmi könyvtár forgalmát, és elhatározták, hogy fellendítik. Kérdőívet bocsátottak ki, és az ügyesen szerkesztett kérdések meg is alapozták a sikeres közvélemény-kutatást. Ennek alapján 100-100 példányban megrendelték az "Így gongozd a ....." (a pontok helyén személygépkocsi-márkanevek) sorozat darabjait, a "Víkendházak, kiskertek", a "Magyar nemesi címerek és családfák" kiadványokat, valamint 400 példányban – nyilvánvaló elírás alapján – a "Fiatal amerikai írónők szerelmes pózai és drámai művei" című antológiát. Ez az elírás akkor derült ki csak, amikor a beérkezett antológiák címlapján – sajnálatos módon – "pózai" helyett "prózai" szó állt, és a beharangozott fényképes mellékleteken sem az volt látható. A kölcsönzés azért fellendült – a könyveké is –, így a megfelelő rubrika pozitív kipipálásra alkalmassá érett.

A nagyhírű Harang-Hang férfikórus ki szerette volna tárni kapuit a gyengébb nem énekes torkú képviselői előtt is: vegyes karrá alakultak volna. Jobb ugyanis az összbenyomás, ha míg a férfiak éneklik megszokott bariton szólamukat (vagy basszust), addig a hölgyek szopránt énekelnek. Sajnos azonban minden nő, aki jelentkezett a "meghallgatásra" – mert itt viszont több szem többet hall –, alt volt (német minőségjelző, a jelentése "öreg"). De azért a próbálkozás ténye bekerülhetett az eredmények közé.

Bízvást ide sorolható még a kihelyezett nyelvtanfolyamok indítása. Egyik sem jutott ugyan túl az 5-6 foglalkozáson, de bizonyos beosztású szakemberek, ha felmutatták a beiratkozásukat igazoló papírt, előlegezett bizalomként megkapták az adott nyelv pótlékát. Próbáltak kihelyezett főiskolai tagozatot is nyitni, de a vezetők vagy már mind rendelkeztek (jobbára marxista) diplomával, vagy pedig fel kellett volna mutatniuk a középiskola elvégzését igazoló okmányt – így ez a terv dugába dőlt.

Az Ifjúsági Klub nagysikerű kiállítást rendezett "Naiv képzőművészek absztrakt alkotásai" címmel. Úgyszólván ingyen jutottak az anyaghoz: a Xilofongyár irodáiban tartott értekezletek után összegyűjtötték a résztvevők spontán firkálmányait. A képeket nagyfokú dinamika jellemezte: az éberségből a szundikálás, elalvás, majd mély kóma állapotába szenderedő művészek egyre vékonyuló és halványuló vonalai jól harmonizáltak a lapokra hullott hamufoltokkal és a kávéscsészék egymást metsző körív-lenyomataival.

De ne feledkezzünk meg – a központi leirat sem tette! – a testkultúráról sem, hiszen "Ép testben ... " Tartalmazta az erre a területre kitérő beszámoló például, hogy a Xilofongyár, bár alkalmazotti létszáma és évi nyereségterve csak 3,27 országos szintű élsportoló "eltartására" kötelezné, önként felfelé kerekítette ezt a keretszámot: így most 13 élsportoló dolgozója van a gyárnak. És merő rágalom, hogy ezek csak a fizetésükért járnának be: a jutalmukat és prémiumukat is mindig személyesen veszik át.

Természetesen azonban a fontosabbik oldal a tömegsport. Egy gyári felmérés kimutatta a dolgozók fokozatos elsatnyulásának veszélyét. Nem is csoda: helyébe viszik a dolgozónak az ebédjegyet, a körleveleket, a totót, lottót, az alkoholszondát, a fizetést. Helyéről elmozdulnia már csak a munkadarabért kell. Fokozott fontosságot kapott tehát a dolgozók megmozgatása.

A gyári tömegsport-felelős elhivatott ember. Akkor is éppen elhivatták valahová, amikor intézkedési tervét diktálta, és már csak az ajtóból szólt vissza: "Matildka, azt a mondatot, amiben arról van szó, hogy be fogjuk indítani a munkahelyi testnevelést, írja inkább múlt időben, úgy jobban hangzik!" Matildka bólintott, felütötte kis mindentudó noteszét a "múlt idő" címszónál, kiolvasta belőle, hogy a múlt idő jele a "tt" – nem volt hát nehéz megfogalmaznia a kulcsmondatot: "Be fogjuk indítani a munkahelyetti testnevelést!" A dolgozók kíváncsian várják, már tudniillik hogy mi újat fog még hozni ez a javaslat a már bevált gyakorlaton felül.

Összeállt tehát a formás beszámoló, mely igen tartalmassá kerekedett. Elégedetten dőlt hátra karszékében a gyári ÜKAPA, odakanyarítván merész ívű aláírását az utolsó oldal aljára. Ne zavarjuk őt, hiszen nyúlfarknyi tartamú csak e látszólagos pihenése: a kerület már dolgozik a következő évi ügyeletes kampány irányelvein ...

Szólj hozzá!

Címkék: szatíra xilofongyár

A bejegyzés trackback címe:

https://ross-satyr.blog.hu/api/trackback/id/tr131473176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása