Az úgynevezett „rezsicsökkentés” témakör bevezetési szakaszának egyes végiggondolatlan következményeiből mutatok rá néhányra (később továbbiak lesznek még). Ebből a szempontból komoly megfontolásra érdemes Márki-Zay Péternek az a kijelentése, hogy "A valódi rezsicsökkentés során a rászoruló embereknek segítünk és nem a gazdagokra költjük a szegények által befizetett adót."
A kormány (főnökének) elgondolásából az első ütem első része már meg is valósult: bizonyos közműszolgáltatói termékek körében meghatározott fogyasztói csoportok (a háztartások) már az új 2013-as év első napjától kezdve tíz százalékos (majd egy második lépcsőben összesen 20%-osra módosított) csökkentésre számíthatnak (bármennyit jelentsen is ez a valóságban). Nézzük, miféle problémákat okoz a rendelkezés ilyen tartalmú definiálása.
- Többen felvetették már, hogy a kedvezményt lépcsőzni kellett volna: a havi fogyasztáson belül az első x köbméter gázra, az első y kilowattóra villamos energiára (stb., amennyiben további rezsikomponensekre is kiterjed majd a kedvezmény) viszonylag nagy mértékű, a következő fogyasztási lépcső(k)re kisebb mértékű csökkentést kellett volna bevezetni. A szolgáltatóknál a számlázó szoftverhez mindenképpen hozzá kell nyúlni; egy-két parancssorral több kellene csak. A csökkentés azonban egykulcsos, vagyis, amint tudjuk, „arányos és igazságos”…
- A fenti finomításhoz járulhatott volna, esetleg azzal megosztott formában, a forgalmi adó (áfa) csökkentése. Mivel ez százalékos érték, automatikusan követné a lépcsőzést.
- Noha a rendelkezés célzottan a háztartások fogyasztására vonatkozik, aligha lehet elválasztani bizonyos kisvállalkozások tevékenységétől. Nem állítom, hogy ilyen keretek között timföldből alumíniumot olvasztanának ki, de például egy fazekas-kemence fogyasztása is elég jelentős lehet.
Mivel nemcsak a bevezetés időszakának, de napjainknak is egyik slágertémája az úgynevezett „rezsicsökkentés”, elevenítsünk fel néhány további érvet, amely az akcióval szemben fölvethető.
- A "rezsicsökkentés" szóösszetétel csak jelszónak jó, értelmes tartalma nincs. Aminek a csökkentését a kormány törvényben (a látomásuk szerint alaptörvényben) rendeli el, az így fogalmazható meg: "a lakossági fogyasztói számlák végösszegének önkényesen elrendelt csökkentése".
- A csökkentés előtti árak is hatósági árak, hiszen az Energiahivatal (lánykori név) méteres képleteket dolgoz ki arról, hogy a szolgáltató a saját költségeinek mely elemeit és milyen módon számíthatja be a szolgáltatása számlázható árának kalkulálásakor. Ezért a hatóságnak tudnia kell és el kell fogadnia az árrést, vagyis a szolgáltató relatív nyereségét is. Ha az kevesebb, mint 20%, akkor a két lépcsős elrendelt csökkentés a szolgáltatót szándékosan, tudott módon veszteségbe billenti, miközben nyilván az állami költségvetésbe a szolgáltatóktól kevesebb nyereségadó (ha ugyan egyáltalán bármennyi), a háztartásokból pedig kevesebb áfaösszeg folyik be.
- A számla végösszegének elrendelt csökkentése kétszeresen is előnyben részesíti a nagyfogyasztó háztartásokat, hiszen több közműszolgáltatás esetén is legalább két lépcsős a díjszabás: meghatározott havi köbméter gázfogyasztás, illetve meghatározott havi kilowattóra villamosáram-fogyasztás (stb.) felett az egységár megnő. Ennek az a következménye, hogy abszolút értékben még többet takarít meg az, aki egy magasabb fogyasztási lépcsőbe esik.
- A megoldás EU-ellenes is, hiszen egyrészt pozitívan különbözteti meg azokat a mikro- és kisvállalkozásokat, amelyek a közszolgáltatásokat lakossági mérőórán keresztül, illetve ezek hiányában lakossági szerződések keretében veszik igénybe, másrészt torzítja a szabad versenyt: belátható, hogy új piaci szereplő ilyen feltételek mellett nem léphet be.
- A bevételük ennyire drasztikus csökkentésére kötelezett szolgáltatók – amelyek ezt csak a gazdálkodási eredményük terhére tehetik meg – első lépésként az alkalmazottaik létszámát, jóléti és szociális támogatását, a tudomány, kultúra és sport mecenatúráját és szponzorációját, alapítványokban és ösztöndíjakban való részvételt szüntetik meg, majd következhet a karbantartás, fenntartás, műszaki fejlesztés visszafogása…