Folytatjuk a létező szocializmus korának krónikáját, egyik ipari fellegvárában megjelenő üzemi lap anyagaiban tallózva.
Az oktatási év végeztével a Xilofongyárat is ellepték a különböző tanintézetek megbízásából termelési gyakorlatukat itt töltő kíváncsi ifjak. Tanintézményüktől feladatul kapták, hogy lehetőségeikhez mérten minél behatóbban megismerjék a bonyolult gazdálkodási egység szerteágazó tevékenységét. Ezt megkönnyítendő, egy kérdőívet szerkesztettek számukra. Felelőtlen elemek azonban visszaéltek a demokrácia és a korszerű pedagógia ezen ékes bizonyságával, a névtelenség leple mögé bújva, játéknak tekintve ezt a nagyon is komoly dolgot. Az alábbi kitöltött kérdőív a legdestruktívabb válaszokból összeválogatott fiktív sűrítmény, és csak okulásul adjuk közre, előre bocsátva, hogy dolgozóink józan többsége élesen elhatárolja magát minden hasonló próbálkozástó, amely az előrelépést célzó tevékenységet szükségszerűen kísérő negatívumokat nem építő szándékkal kritizálja.
– Miért nehéz a jelenlegi gazdasági helyzetben több évre előre tekinteni?
– Túl széles a béka feneke.
– A hosszú távú elgondolások közül melyik trend váltja ki a legtöbb vitát?
– Az üzemi étkezdében az étrend.
– A külkapcsolatokban a tapasztalatcsere vagy a termékcsere célravezetőbb módszer-e?
– Mindkettő hasznos, de leginkább az anyagcsere.
– Miért kell a külkereskedéshez közvetítő cég, a vállalat talán nem egyenrangú fél?
– Talán egyenrangú, de fél.
– Mi jellemzi a vállalati pénzgazdálkodást?
– Szabott árak, köt(ött) bérek.
– Milyen állományú munkaerő dolgozik a műhelyekben?
– Produktív.
– Az irodákban?
– Improduktív.
– Az együttműködő vállalatoknál?
– Koproduktív.
– A fejlesztési részlegeknél?
– Reproduktív.
– És melyik a legkedveltebb állomány?
– A betegállomány.
– Mi a gyárban dolgozók leghasznosabb időtöltése?
– A felmondási idő töltése.
– Szívükön viselik a dolgozók a társadalmi tulajdont?
– Nem mind. Van aki táskában, zsebben, cipőben, kalap alatt lopja ki.
– Milyen eredmény, hogy a gyárból kiűztük az alkoholt?
– Koholt.
– Milyen munkaruhát kaptak az NDK gépekkel felszerelt számítógépterem dolgozói?
– Robotrongyot.
– Milyen villamos zavarok okozzák a legtöbb bajt a termelésben?
– Az aktív ellenállás és a bérfeszültség.
– Milyen műszaki hibákra vezet ez?
– Gyakori az átverés.
– Milyen mágneses zavarok hátráltatják a munkát?
– Nagy a fluktuáció.
– Munkaerőhiány van tehát?
– Részleges. Munkában nem lenne hiány, csak erőben.
– Miért, hány embernek kellene dolgoznia ahhoz, hogy rendben menjenek a dolgok?
– Legalább a munkába járók felének.
– Mi a jogi és elvi alapja az újítási ügymenetnek?
– A Kollektív Szerzőség.
– Van-e lehetőség a helyi vezetők kezében a teljesítmények differenciált elbírálására?
– Van, a nyelvpótlék.
– Aki ezt megpályázza, annak jól kell ismernie a nyelvet?
– Jól kell használnia.
– Miért nem megoldott a jó minőséget elősegítő gyártásközi ellenőrzés?
– Kevés a műszer, sok a mószer.
– Melyik a gyár legjobban kihasznált gépe?
– A büfében a kávédaráló.
– Mi a feltétele annak, hogy a gyár termékei részt vehessenek az Olimpia '80 projektben?
– Papíron is bizonyítani kell, hogy nem profik.
– Végül vázolja röviden a termelési veszteségek megszűntetésére vonatkozó elképzeléseit!
– Becsukni a gyárat és elveszíteni a kulcsot!