HTML

Satyrblog

Eredeti célom többek között amatőr alkotók szépirodalmi jellegű szövegeinek közreadása volt, ezek azonban egy bizonyos idő után az azóta megszűnt Faragóműhely nevű blogomba kerültek. Szerepelnek továbbá bevált kedvteléseim (labdarúgás, matematika, zene, nyelvek,...) köréből származó, remélhetően vitát is kiváltó bejegyzések, rövid aktuálpolitikai észrevételek. Ha úgy gondolod, hogy egy saját bejegyzésed jól illeszkedhet a blog jellemzőihez, a látogatók ízléséhez, küldd el a következő címre: miklos.varkonyi@gmail.com

Címkék

ady (1) ajovoemlekei (1) akadémia (1) alak art (1) állami támogatás (1) állatok (1) angol (15) átirat (1) ballada (1) britten (6) dalszöveg (15) divat (1) e.a.poe (1) életrajz (1) erotika (1) Európai Unió (1) felekezet (1) félrefordítás (1) felsőoktatás (1) finanszírozás (1) francia (1) frank zappa (1) futball (7) gól (1) győzelmi harsonák (1) hatod (1) hozzászólások (1) humor (24) ihlet (1) ingyenes (?) köznevelés (1) interjú (1) inverz (4) irónia (2) iskolakezdés (1) játékvezetés (3) jeszenyin (1) József Attila (1) kästner (1) képviselő (1) kipling (1) kivonat (1) klímakatasztrófa (1) könyvnap (1) kooperáció (9) környezet (1) koronavírus (3) korszerű tanszerek (1) Kozmosz (1) központozás (1) kritika (1) kultúra (6) leshelyzet (1) limerick (1) link (1) logika (1) madarak (1) magánkiadás (1) matek (1) matematika (1) mentőakciók (1) műbírálat (4) műfordítás (29) musical (1) német (3) népfelkelés (1) női BL (1) nyelvtan (1) nyereség (1) nyitási propaganda (1) orosz (1) ötvenhatos villamos (1) óvatosság (1) párbeszéd (1) philip sidney (1) poet (1) póker (1) politika (25) próza (1) radikalizmus (1) rejtvény (1) rezsidolgok (1) robert frost (1) ross satyr (18) sorozat (1) spanyol futball (1) sport (1) suzanne vega (2) szabálykönyv (1) szatíra (21) színház (1) szóhasználat (1) szonett (5) szonettkoszorú (1) szövegalkotás (1) szövegminőség (1) tankötelezettség (1) tanulmány (23) televízió (1) tender (1) tennyson (1) tesztelés (1) UEFA (1) újév (1) ujjgyakorlatok (12) üres struktúra (1) választás (5) vallás (1) valószínűségszámítás (1) VAR (1) vegyes rímképlet (1) vers (36) versenykiírás (1) videóasszisztens (1) videóklip (1) vita (6) western (1) xilofongyár (12) zene (9) zöldségek (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Lobra: Most 2022. március elseje van, 19:00 óra, és a megfelelő kijelző azt mutatja, hogy ezt a bejegyzés... (2022.03.01. 19:02) A Duna-kanyar gyöngyszeme
  • Lobra: A tény, hogy a közel kétezer megnyitás következtében rettentő sok, több mint 80 észrevétel özönlöt... (2022.02.09. 02:17) Néhány szubjektív mondat a vagyonokról
  • Lobra: A rezsiköltség-megtakarításokat végső soron a fogyasztónak kell megfizetnie például azért, mert a ... (2022.02.06. 12:47) Rezsigazdálkodás - korábban és jelenleg
  • Lobra: Köztudott, hogy az ez évi férfi labdarúgó Európa-bajnoki döntő meccseinek egyik helyszíne Budapest... (2021.04.08. 19:59) Reszkess, koronavírus!
  • Ross Satyr: Az EU az egyes tagországokra bízza a döntést, vagyis elkerülhetetlen egy sokoldalú egyeztetés, ame... (2019.04.30. 11:59) Óraátállítás

Linkblog

Augusztus: Jubileum

2009.10.18. 08:05 Lobra

Folytatjuk a létező szocializmus korának krónikáját, egyik ipari fellegvárában megjelenő üzemi lap anyagaiban tallózva.

Mint az ipari és zenekultúra békés egymás mellett élésének elkötelezett támogatóját, engem ért az a megtiszteltetés, hogy részt vehettem az ágazat hazai bázisa, a Xilofongyár jubileumi ünnepségsorozatán. Az ügy iránti kötelességemnek tartom, hogy röviden beszámoljak a látottakról. Ott-tartózkodásom alatt régi kedves ismerősöm, az ünnepségsorozat fővédnöke, Propag Andor reklám– és munkaversenyügyi igazgató volt szíves kalauzom. Ő mondta el, hogy ez év decemberében volt 93 éve annak, hogy a kiegyezés teremtette ipari fellendülést kihasználni kívánó egykori bécsi konfliskocsis, Schwartz Eugén egy megüresedett iskola épületében megvetette a lábát, hogy atyjává váljon a hazai xilofonkészítő iparnak.

Arra a közbevetett kérdésemre, hogy miért éppen a kilencvenharmadik évfordulót ünneplik meg, elmondta, hogy a közben trösztté fejlődött vállalkozásnak eddigi működése során először van annyi fölös pénze, hogy ilyesmire egyáltalán gondolni merhetett, most sem tudják, hogyan sikerült ez. És hogy a belátható jövőben még egyszer előforduljon egy nyereséges év, arra kevés az esély.

A Főhatóság nevében a gyáróriásba érkező ágazati miniszterhelyettest a gazdasági vezetők sorfala fogadta, azonban nem volt meg az előírt tíz yardos távolság, így az érkezést meg kellett ismételni. Ezután már megtörténhetett a gyár jelképes violinkulcsának átnyújtása. A fővendég első ténykedéseként megnyitotta a gyár fejlődéstörténeti kiállítását: átvágta a kivonuló TV-Híradó erősáramú kábelét. Az esemény többeket sokkolt, sajnos azonban energia híján nem volt megörökíthető.

Az üzemi élet hű krónikása, az "Addig üsd a vasat!" nevű üzemi lap ünnepi különkiadással emlékezett meg a nagy napról. Neves régészprofesszor tollából közölt tudományos ismeretterjesztő cikket, amely kitért a xilofon fejlődéstörténetére. A szerző hosszan taglalta agyalágyult kollégáinak mániákus téveszméit, és napnál fényesebben bizonyította be, hogy a bronzkori települések közelében talált mamutbordázatok és a mellettük heverő kőbalták nem az ősi hordák mértéktelen zabálásának, hanem zenei érzékük korai megnyilvánulásának ékes tárgyi bizonyítékai. Ez volt bizony a xilofon őse! Később a professzor kitért még a xilofon morfológiájának taglalására, és merész fordulattal ebből vezette le az inka piramisok alakját, a római Szent Péter székesegyház lépcsősorának kialakítását, sőt, még Bábel tornyának alakzatát is erre vezette vissza, hozzátéve, hogy egyben itt alakult ki az a nézet, mely szerint az emberiségnek igenis lehet közös nyelve: a zene. Említette még, bár csak homályos célzásokkal, Jákob lajtorjáját is. Végül, frappáns fordulattal, azzal fejezte be cikkét, hogy szólt a mába is átmentett haladó hagyományról: a lépcsőzetes munkakezdésről.

De térjünk vissza a fejlődéstörténeti kiállításra! Külön szobát foglalt el a xilofonütő fejlődését bemutató rész. Látható volt, hogy első kialakításában az ütő alumíniumból volt, és mindkét végén volt egy-egy rézgömb. Ez a megoldás egyrészt egészen kezdők számára volt előnyös, akik olykor fordítva vették kezükbe az ütőt, másrészt a xilofon-virtuózok számára: elegendően magas csapásszám elérése esetén a két ütő négy végével négykezeseket is játszhattak szólóban. A nagy tömegekre is gondolni kellett azonban, ezért új megoldást kellett kialakítani. A munkával megbízott konstruktőrnek egyrészt az anyagtakarékosság, másrészt az azt szorgalmazó import-igazgató lebegett a szeme előtt; így lett az új ütő fafejű és egybunkós.

A következő terem magának az üzemnek a fejlődését szemléltette. Bemutatta az iskolaépületet, ahová az első lapkafűrészelő sufnik kerültek. A volt osztályokhoz igazodva A, B, C, D, E, F, G és H műhelyek alakultak ki, csak a 920-as években, a zárt ciklusú munkaszervezés bevezetésével jött létre a C-D-E-F-G-A-H-C sorrend; az ötvenes években bővült az üzem a Cisz, Disz, Fisz stb. csarnokokkal. Legújabb beruházásként a speciális olasz szolmizációs gépsor elhelyezésére épített könnyűszerkezetes csarnok került átadásra. A gép emberi kéz érintése nélkül készíti az egész, a fél, sőt a negyedhangokat is. Sajnos, az átkódoló adapter beállító csavarjának hiánya miatt a gép egyelőre csak szünetjelek gyártására alkalmas.

A jubileumi nagygyűlés a trösztigazgató beszédével kezdődött. Nagyon helyesen, ő inkább a gyáróriás jelenéről és jövőjéről beszélt, nem hagyva érintetlenül a problémákat sem. Elmondta például, hogy a tröszt fő terméke az elmúlt évben méltó elismerésben részesült: jogosult lett a Kiváló Magyar Áruk Szervezete által adományozott embléma viselésére, amelyet bele is véstek minden xilofon "G" lapkájába. A tömegveszteség hatására azok természetesen elhangolódtak. A tömegesen érkező minőségi reklamációk hatására a kitüntető KIMÁSZ embléma viselésének jogát megvonták a terméktől; idén tehát embléma nélkül, ismét pontosan hangolva készülnek xilofonjaik, és remélik, hogy ismételten elnyerik a kifogástalan minőség védjegyét: a KIMÁSZ emblémát.

A nagygyűlés után kultúrműsor következett: az indiai vendégszereplésről nemrég hazaérkezett, többszörös ösztön- és nyugdíjas Harang-Hang énekkar buján monoton delhi melódiákat adott elő. A dallamok átjárták a hallgatóságot: a fülükön mentek be, és a könyökükön jöttek ki.

Egyéb események is emelték a nagy nap fényét. A gyár amatőr művésze, Hambalgó Dömötör trombitarézből kalapált domborműve, az "Osonó trombonos" bensőséges ünnepség keretében került leleplezésre az üzemi rendészeten. A művet másnapra megfújták.

Új öltözőt és fürdőt avattak. Az avatás tiszteletére a MEÓ zenekarának karmestere frakkot, a zenekar pedig tust húzott. Ezután Sáraljai Micuka, a nézők lelkes ovációja közepette, ülőfürdőt vett; a kisebb beosztású gazdasági vezetők pedig pofafürdőt. A ritmus-szekció ünnepélyes brigádülést tartott, amelyen közfelkiáltással tiszteletbeli tagjaikká fogadták Jacques Tati-t és Göröcs Titit. Az üzemi amatőr ökölvívócsapat új kondicionáló termet kapott, amelyet a legkorszerűbb ütőhangszerekkel szereltek fel.

Már csak a nap fénypontja volt hátra: az üzemi óvoda és bölcsőde apróságai kaptak fejenként egy-egy zsák színes üveggyöngyöt, tükröcskét, csigát, kagylót, bambuszjátékocskákat, totemoszlopokat. A hatalmas tapsvihart kihasználva súgta a fülembe Propag elvtárs, hogy a gyár előző két évi teljes export-termelésének ellenértéke ez, tudniillik xilofonjaikra csak a nyasszaföldi Bambula törzs tartott igényt. Büszkén vallhatja tehát a Xilofongyár: a fáradozás nem volt hiábavaló! Beérett a munka gyümölcse: már a harmadik világban is magyar vasat ütnek!

Szólj hozzá!

Címkék: szatíra xilofongyár

A bejegyzés trackback címe:

https://ross-satyr.blog.hu/api/trackback/id/tr831457300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása